My Blog List

Translate

  • PANAS

    Saturday 31 December 2016

    Obama Usir 35 Diplomat Rusia





    Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama mengusir 35 diplomat Rusia kelmarin kerana disyaki mengintip untuk Moscow. Obama juga mengenakan sekatan ke atas dua agensi perisikan Rusia yang didakwa terlibat menggodam komputer ahli-ahli politik AS menjelang pilihan raya Presiden November lalu. 

    Langkah tegas itu yang diambil pada hari-hari terakhir pentadbiran Obama mencetuskan situasi paling tegang antara AS dan Rusia selepas Perang Dingin. Ia juga turut berisiko menjejaskan hubungan bakal presiden AS, Donald Trump dengan Kongres berhubung cara menangani Moscow pada masa hadapan.

    Obama daripada Parti Demokrat menjanjikan kesan buruk selepas pegawai-pegawai perisikan AS menyalahkan Rusia kerana melakukan penggodaman untuk mempengaruhi keputusan pilihan raya Presiden 2016. Mereka menuding jari kepada Presiden Rusia, Vladimir Putin kerana secara peribadi mengarahkan serangan siber itu yang mensasarkan Parti Demokrat.

    “Tindakan ini menyusul selepas AS berulang kali mengeluarkan amaran terbuka dan secara sulit kepada kerajaan Rusia. “Sekatan ini perlu dan wajar terhadap usaha untuk menjejaskan kepentingan AS,” kata Obama dalam satu kenyataan dari Hawaii.

    Obama mengenakan sekatan terhadap dua agensi perisikan Rusia iaitu GRU dan FSB. empat pegawai GRU dan tiga syarikat menyediakan sokongan material kepada operasi siber GRU. Menurut Obama, Jabatan Negara mengusir 35 diplomat Rusia dan menutup dua fasiliti Rusia di New York dan Maryland yang didakwa digunakan kakitangan Rusia untuk tujuan perisikan.

    Dalam perkembangan berkaitan, masih tidak jelas sama ada Trump yang berulang kali memuji Putin dan dilihat lebih mesra dengan Moscow akan membatalkan sekatan itu apabila beliau mengambil alih pentadbiran negara pada 20 Januari depan. Trump sebelum ini menolak dakwaan Agensi Perisikan Pusat (CIA) dan agensi perisikan lain bahawa Rusia ialah dalang di sebalik serangan siber itu.

    “Ini adalah masa untuk negara kita beralih kepada perkara yang lebih besar dan baik,” kata Trump dalam satu kenyataan.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Obama Usir 35 Diplomat Rusia Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top