My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 30 September 2016

    Apa Yang Tidak Kena Di Timur Sabah?



    Baru-baru ini, sekali lagi timur Sabah dikejutkan dengan insiden penculikan, kali ini melibatkan 5 orang warga tempatan. Kelima-lima tebusan ini adalah Tayudin Anjut, 45, Abd Rahim Summas, 62, Mohd Ridzuan Ismail, 32, Mohd Jumadil Rahim, 23, dan Fandy Bakran, 26. 

    Kesemua mereka diculik dalam insiden di perairan Dent Heaven, Tambisan Lahad Datu pada 17 Julai 2016 semasa mengendalikan kapal tunda Serudong 3 dan tongkang Serudong 4. Ini merupakan kejadian penculikan ke 4 yang berlaku pada tahun ini melibatkan rakyat Malaysia. Persoalannya, apa sudah jadi di kawasat Timur Sabah ini?

    Sebenarnya, kerajaan telahpun melaksanakan sistem kawalan yang dilihat antara paling ketat, pernah dilakukan bagi menjaga keselamatan disepanjang jajaran pantai sejauh 1,504 kilometer di timur Sabah. Segala kelengkapan perang samada darat mahupun laut telahpun digerakkan ke sekitar kawasan ini bagi memastikan tidak berulangnya insiden Lahad Datu pada tahun 2013.

    Namun begitu, bukan semuanya mampu berjalan seperti yang dirancang. Jika hanya pihak kerajaan sahaja yang bersungguh-sungguh mahu memastikan keselamatan di timur Sabah kekal terpelihara tanpa bantuan dan sokongan penuh dari kalangan penduduk tempatan, insiden-insiden penculikan seperti ini, amat sukar ditangani.

    Bukan mahu menuduh penduduk di timur Sabah yang menyumbang kepada insiden seumpama ini, namun, pasti ada segelintir mereka yang cuba mengambil kesempatan atas sedikit kelemahan barisan ESSCOM yang mengawal pantai timur Sabah.

    Umum sedia maklum, kumpulan pengganas di Selatan Filipina dan Kepulauan Sulu merupakan antara kumpulan pengganas yang tidak takut mati. Mereka akan bertindak ala-ala kamikaze hanya untuk memastikan "perniagaan penculikan manusia" yang diusahakan mereka dapat diteruskan.

    Dengan sedikit bantuan atau maklumat daripada mereka yang tidak bertanggungjawab, kumpulan pengganas ini akan mampu menceroboh ruang perairan negara dan sekaligus meneruskan aktiviti pengganas mereka. Bagi kumpulan pengganas yang sudah diiktiraf sebagai cawangan Daesh di Asia Tenggara, hidup atau mati bukan ukuran. Sebaliknya, hasrat mereka untuk melangsungkan kekuatan kumpulan pengganas mereka sentiasa di beri keutamaan.

    Di pihak kerajaan, sebarang aktiviti seumpama ini sentiasa di pantau dengan rapi. Harus di ingat, sekuat dan sebijak mana pasukan keselamatan kita memantau pergerakan pengganas dan segelintir pembelot ini, mereka akan sentiasa memikirkan selangkah kehadapan bagi membolehkan aktiviti haram mereka dapat di teruskan.

    Inilah yang menjadi cabaran utama pasukan keselamatan yang menjaga jajaran pantai timur Sabah dari terus diancam pengganas. Mudah untuk mereka yang tidak merasai pengalaman mengawal selia keselamatan di timur Sabah, menunding jari kepada kelemahan sistem kawalan kita di sana.

    Namun, hakikat sebenarnya, walaupun kita meletakkan senjata kita yang paling canggih di sana, pengganas dan penjenayah tetap pengganas dan penjenayah. Mereka akan mencari apa sahaja kelemahan yang ada asalkan kegiatan mereka dapat terus di lakukan tanpa menghiraukan keselamatan nyawa mereka sendiri. Ini hakikat yang harus semua pihak faham.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Apa Yang Tidak Kena Di Timur Sabah? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top