My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 29 September 2016

    'Laris' Di Media Sosial


    Minat yang mendalam membuatkan anak muda ini gigih menghabiskan masa berjam-jam menghasilkan komik selepas pulang dari kerja. Menurut Mohd Ridzwan Ariffin, 21, walaupun tidak mempunyai pendidikan formal dalam bidang seni tapi kerana minat melukis sejak kecil menjadikan dia berani mengetengahkan hasil karya kepada pembaca di media sosial. 

    Mempunyai lebih 70,000 pengikut di Instagram, komik strip ‘wanmars’ hasil kerja tangan Ridzwan yang baru dikeluarkan bermula Februari tahun ini sudah dimuat naik sekitar 100 komik. “Saya tidak menetapkan hari atau waktu tertentu untuk keluarkan komik namun setiap kali ada idea saya tidak akan tunggu dan lepas pulang kerja saya terus tumpukan perhatian untuk siapkannya,” katanya.

    Ridzwan berkata, dia tidak menyangka bakal menerima bilangan pengikut dan pembaca seramai itu kerana pada mulanya komik empat panel yang dihasilkan hanya sekadar hobi. “Saya tak sangka komik saya hasilkan dapat perhatian dan menarik minat orang ramai. Saya berterima kasih dengan semua pembaca kerana komik bertambah baik selepas komen yang mereka berikan.

    “Selepas mendapat bilangan pembaca yang ramai, ada juga yang ingin menerbitkan komik saya tapi mereka tunggu sehingga bilangan komik strip saya hasilkan ini mencecah 150,” katanya.

    Katanya, penghasilan komik membabitkan gabungan dua teknik iaitu teknik konvensional dan digital kerana kedua-duanya mempunyai kelebihan tersendiri. “Kini saya lebih banyak gunakan teknik digital kerana lebih cepat untuk menghasilkan satu komik empat panel tapi sebenarnya saya suka gunakan kedua-dua teknik.

    “Kadangkala saya gabungkan dua teknik dalam satu karya kerana mahu pelbagaikan teknik selain mencuba untuk bereksperimen,” katanya. Katanya lagi, dia akan terus aktif dan giat menghasilkan komik yang lebih baik dan mungkin menjadikan penghasilan komik sebagai kerjaya sepenuh masa. Status Receiving traffic in past 48 hours. 2 active users right now. See details in real-time traffic reports. Send test traffic Website tracking This is the Universal Analytics tracking code for this property. To get all the benefits of Universal Analytics for this property, copy and paste this code into every web page that you want to track.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: 'Laris' Di Media Sosial Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top