My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 29 September 2016

    Polemik Siapa Menembak Jatuh MH17 Baru Sahaja Bermula



    Pada 17 Julai 2014, disaat negara masih lagi meratapi kehilangan MH370 yang hilang secara misteri, negara dikejutkan dengan insiden MH17 yang ditembak jatug di timur Ukraine. Pesawat yang membawa 298 orang itu terbang dari Armsterdam, Belanda menuju ke Kuala Lumpur.

    Sejak hari kejadian, pelbagai teori dikemukakan oleh badan penyiasat yang masing-masing menuduh puak pemisah Rusia yang berpengkalan di Donetsk Ukraine, bertanggungjawab menembak pesawat penumpang berkenaan dengan menggunakan peluru berpandu darat ke udara BUK buatan Rusia. Dalam kejadian di Torez, Donetsk Oblast, Ukraine itu, semua penumpang dan anak kapal maut.

    Di peringkat hubungan antarabangsa, blok barat secara terang-terangan telah memboikot Rusia dari segenap aspek sehinggakan Presiden Rusia, Vladimir Putin seringkali bertindak kasar terhadap sebarang provokasi dari pro barat. Beliau berulang kali menegaskan, Rusia tidak terlibat dalam insiden ini. Sebaliknya, beliau menuduh, puak penentang Rusia di Ukraine yang bertanggungjawab.

    Setelah dua tahun penyiasatan ini dilakukan, semalam, laporan penuh punca kemalangan berkenaan diumumkan kepada dunia. Menurut Pendakwaraya, penerbangan MH17 ditembak jatuh di timur Ukraine dengan menggunakan sebuah peluru berpandu darat ke udara BUK buatan Rusia yang dilancarkan dari perkampungan dikuasai pemberontak pro-Moscow.

    Pengumuman itu disifatkan telah mencabar dakwaan Rusia bahawa pesawat milik Penerbangan Malaysia itu ditembak jatuh oleh tentera Ukraine seperti yang selalu ditegaskan oleh Putin.

    Pasukan pendakwa raya yang dianggotai oleh Belanda, Australia, Belgium, Malaysia dan Ukraine berkata, sistem peluru berpandu BUK bergerak itu me­lancarkan sebuah peluru berpandu dari kampung Pervomaysk sebelum kembali ke Rusia.

    Mereka memberitahu satu sidang akhbar di bandar Nieuwegein, tengah Belanda bahawa pihaknya telah mengenal pasti 100 orang yang ingin disoal siasat berkaitan tragedi itu tetapi masih belum dikategorikan sebagai suspek.

    Siasatan awam oleh Lembaga Keselamatan Belanda turut merumuskan pada 2015 bahawa MH17 ditembak menggunakan peluru berpandu BUK yang dilancarkan dari timur Ukraine tetapi Moscow berulang kali menafikan pembabitan pemberontak pro-Rusia.

    Di pihak Malaysia, Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib sentiasa menegaskan komitmen Malaysia untuk mengheret mereka yang bertanggungjawab ini kemuka pengadilan sebaik sahaja laporan lengkap ini diserahkan kepada Malaysia.

    Namun begitu, adakah Moscow mahu memperakui laporan berkenaan? Sehingga kini, reaksi daripada Kremlin masih belum di perolehi, namun dijangka, Kremlin akan membidas laporan ini dan akan menyifatkannya sebagai satu laporan berat sebelah. Bagi pihak Kiev pula, mereka menyambut laporan ini dengan penuh kesyukuran dan setidak-tidaknya telah membersihkan nama Ukraine di persada antarabangsa.

    Justeru, timbul persoalan, bagaimana pihak berkuasa yang menyiasat insiden ini mahu mengheret mereka yang bertanggungjawab kemuka pengadilan antarabangsa? Pastinya sanak saudara 298 orang mangsa ini menuntut pembelaan sewajarnya. Namun, apabila berhadapan dengan Moscow, kita dapat membayangkan bagaimana sukarnya untuk mendapatkan kerjasama Rusia bagi menyerahkan suspek yang terlibat.

    Tidak keterlaluan untuk menyatakan bahawa, usaha komuniti antarabangsa termasuk Malaysia dalam menangani kedegilan Moscow bagi menyelesaikan isu ini, sememangnya agak memeningkan. Mungkin komuniti antarabangsa akan mula melancarkan pemboikotan besar-besaran terhadap Rusia sehingga menyaksikan era pemecahan blok barat dan pro Rusia semasa era perang dingin, akan terbentuk semula.

    Hanya masa yang menentukan samada Kremlin akhirnya akan tunduk kepada desakan antarabangsa ataupun tidak. Setidak-tidaknya, waris MH17 kini sudah boleh mengarahkan barisan peguam mereka untuk menyaman kerajaan Rusia yang bertanggungjawab menembak jatuh pesawat komersial Malaysia yang kononnya disangka pesawat yang membawa Presiden Rusia, Vladimir Putin pulang dari Brasilia menuju Moscow. Status Receiving traffic in past 48 hours. 8 active users right now. See details in real-time traffic reports. Send test traffic Website tracking This is the Universal Analytics tracking code for this property. To get all the benefits of Universal Analytics for this property, copy and paste this code into every web page that you want to track.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Polemik Siapa Menembak Jatuh MH17 Baru Sahaja Bermula Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top