My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 30 September 2016

    Pesawat penumpang Buatan Jepun Lakukan Pendaratan Sulung Di AS




    Sebuah pesawat penum­pang keluaran Jepun berjaya me­nyempurnakan ujian penerbangan sulung ke Amerika Syarikat semalam. Pesawat Mitsubishi Regional Jet (MRJ) selamat mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Daerah Grant di Washington selepas berlepas dari Anchorage, Alaska. 

    Sebelum itu, jet penumpang domestik yang pertama di Jepun itu te­lah berlepas daripada Lapangan Terbang Nagoya pada Isnin lalu sebelum berhenti di lapangan terbang di utara Hokkaido selain singgah di Rusia dan Alaska untuk mengisi bahan api.

    MRJ yang dibangunkan oleh syarikat Mitsubishi Heavy berkata, pihaknya perlu melakukan pelbagai ujian penerbangan di AS bagi mendapatkan sijil perakuan untuk memulakan penerbangan komersial antarabangsa pada tahun 2018. Menurut syarikat itu, kira-kira 2,500 jam penerbangan diperlukan untuk melakukan pendaftaran mendarat.

    Pada bulan lalu, jet itu terpaksa patah balik selepas mengalami masalah penyaman udara. Terdahulu, syarikat berkenaan berkata, pihaknya terpaksa menangguhkan penghantaran pesawat itu kepada pertengahan tahun 2018 bagi menaik taraf sistem perisian dan perubahan reka bentuk.

    MRJ yang menggunakan enjin berkembar membuka lembaran baharu dalam sektor penerbangan Jepun selepas kali terakhir syarikat itu membina sebuah pesawat penumpang, YS-11 turboprop pada tahun 1962. Projek pembinaan pesawat dihentikan kira-kira 10 tahun kemudian.

    Selepas dihalang daripada menghasilkan pesawat selepas Perang Dunia Kedua, pengeluaran jet MRJ kini dikatakan merupakan saingan kepada pengeluar utama dunia pesawat serantau. Antaranya, Embraer SA iaitu buatan Brazil dan syarikat pembuat pesawat sama dari Kanada iaitu Bombardier Inc.

    Syarikat Mitsubishi Heavy yang berjaya menghasilkan pesawat sepanjang kira-kira 35 meter selain mampu membawa 80 penumpang itu menerima lebih 400 tempahan sejak Oktober tahun lalu.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Pesawat penumpang Buatan Jepun Lakukan Pendaratan Sulung Di AS Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top