My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 30 September 2016

    GP Malaysia Cukup Istimewa – Button



    PASTINYA satu perlumbaan yang cukup istimewa buat pemandu Formula Satu (F1) pasukan McLaren, Jenson Button pada perlumbaan Grand Prix (GP) Malaysia di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) hujung minggu ini. 

    Apa tidaknya, pelumba kelahiran Bri­tain itu bakal mengharungi perlumbaan ke-300 dalam kariernya sejak melakukan kemunculan pertama pada tahun 2000 bersama pasukan Williams dan dia me­ngakui sudah tidak sabar untuk turun ber­aksi di Sepang.

    Ujar Button, pencapaian tersebut membuktikan bahawa dia begitu komited dengan kariernya sebagai pelumba F1, meskipun pernah berdepan tempoh yang begitu sukar sepanjang kariernya. “Satu tempoh yang sangat panjang bagi saya, lebih-lebih lagi apabila saya bakal menyertai perlumbaan ke-300 di sini. Secara jujur, sukar untuk dipercayai apabila mampu melakukan pencapaian sebegini. 

    “Satu kepuasan untuk saya sepanjang terlibat dalam dunia F1 walaupun saya pernah mengharungi saat-saat sukar serta kejatuhan. Apa yang paling penting adalah sentiasa fokus serta nikmati perlumbaan,” katanya pada sidang akhbar menjelang GP Malaysia di SIC semalam.

    Mengulas mengenai perlumbaan Ahad ini, pelumba berusia 36 tahun itu me­ngakui bukan tugas mudah untuk setiap pelumba me­ngendalikan jentera di litar tersebut, lebih-lebih lagi perlu beraksi di atas permukaan litar yang baharu.

    “Warna permukaan litar kelihatan lebih gelap dengan suhu yang tinggi di kawasan ini. Saya yakin permukaan litar akan menjadi sangat panas dan pastinya memberi kesan pada penggunaan tayar. 

    “Mungkin ia litar yang berlainan berbanding sebelum ini, namun kita tunggu sehingga latihan bebas esok (hari ini). Memerhatikan sesi latihan GP2 dan GP3 juga mungkin boleh membantu kami,” ujarnya. Untuk rekod, Button pernah meme­nangi perlumbaan di Sepang ketika bersama pasukan Brawn GP pada 2009 yang me­nyaksikan dia menjulang kejuaraan dunia musim tersebut.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: GP Malaysia Cukup Istimewa – Button Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top