My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 30 September 2016

    Pacu Daya Saing Keutamaan Proton




    Keputusan PROTON Holdings Bhd (PROTON) untuk membenarkan pegangan asing dijangka dapat memastikan jenama automotif Malaysia itu terus berkembang dan lebih kompetitif di pasaran. 

    Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri II, Datuk Seri Ong Ka Chuan berkata, kerjasama PROTON dengan pengeluar kereta asing adalah realiti semasa yang perlu diterima untuk memastikan jenama automotif itu berdaya saing ke peringkat antarabangsa.

    “PROTON ketika ini hanya bergantung terhadap pasaran tempatan sahaja yang hanya mempunyai potensi jualan kenderaan sekitar 600,000 unit setahun berbanding China yang menjual 24.3 juta kereta. Malah saiz pasaran itu turut dikongsi dengan jenama lain.

    “Industri kenderaan bermotor adalah sesuatu yang inovatif dan jika kita bekerjasama dengan syarikat atau negara besar, kualiti kereta kita akan menjadi kompetitif dengan bantuan jenama antarabangsa lain,” katanya pada sidang media selepas majlis pelancaran SME Solution Expo 2016, di sini, semalam.

    Menurutnya, bagaimanapun keputusan itu bergantung kepada PROTON yang kini dimiliki DRB-Hicom Bhd dan kerajaan tidak akan campur tangan dalam penjualan kepentingannya. Ong berkata, PROTON sebelum ini sudah berbincang dengan syarikat kereta dari China dan kini sedang berunding dengan pengeluar kereta dari Jerman.

    “Saya berpendapat mereka mahu mendapatkan tawaran terbaik dan mereka bebas untuk membuat keputusan mereka sendiri,” katanya. Kelmarin DRB-Hicom berkata, ia sedang mengkaji cadangan mengenai penjualan pegangan PROTON daripada lima pembeli berpotensi dan merancang menyelesaikan jualan itu menjelang pertengahan tahun depan.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Pacu Daya Saing Keutamaan Proton Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top