My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 29 September 2016

    Petronas Teliti Syarat Tawaran



    Petroliam Nasional Berhad (PETRONAS) akan meneliti syarat yang diberikan menerusi kelulusan bagi projek loji gas asli cecair (LNG) di utara British Columbia daripada kerajaan Kanada. Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan PETRONAS, Datuk Wan Zulkiflee Wan Ariffin berkata, beliau baru sahaja menerima laporan itu dan belum memeriksanya dengan teliti. 

    “Pengumuman baru dibuat pagi ini. Kami memerlukan masa untuk melihat syarat-syaratnya dan kemudiannya akan menilai projek itu,” katanya kepada pemberita di luar acara Pameran dan Persidangan Perkhidmatan Minyak dan Gas Malaysia (MOGSEC) 2016, di sini, semalam. 

    PETRONAS dan rakan kongsinya menunggu kelulusan daripada pihak berkuasa Kanada selama tiga tahun untuk membina terminal eksport Pacific NorthWest LNG bernilai AS$35 bilion di utara British Columbia. Rakan kongsinya bagi projek itu ialah Brunei National Petroleum Co, China Petroleum & Chemical Corp, Indian Oil Corp dan Japan Petroleum Exploration Co.

    Ditanya sama ada akan ada lebih banyak pemberhentian pekerja dalam PETRONAS, beliau berkata, jika ada peluang bagi pengoptimuman, pihaknya akan mengkajinya. Sementara itu, MOGSEC 2016, bakal menjadi platform kepada pemain industri minyak dan gas (O&G) untuk mempamerkan teknologi dan peralatan terkini bagi memenuhi permintaan pasaran.

    Presiden Majlis Perkhidmatan Minyak dan Gas Malaysia (MOGSC), Sharifah Zaida Nurlisha Syed Ibrahim berkata, terdapat 93 syarikat O&G tempatan menyertai MOGSEC 2016 dan ia dijangka menarik 10,000 pengunjung perdagangan.

    Katanya, pameran itu bukan saja mampu meletakkan Malaysia sebagai hab serantau bagi industri minyak dan gas, tetapi juga sebagai hab inovasi bagi industri O&G. “Bermula dengan MOGSEC 2012, kami sudah melihat pemain industri tempatan mempunyai bakat dan kebolehan dalam mempromosi Malaysia sebagai hab O&G.

    “Apa yang menarik mengenai MOGSEC 2016, program ini turut mempunyai platform padanan perniagaan, pusat inovasi, seminar dan Program Penyumberan Antarabangsa (INSP) Matrade,” katanya di majlis pelancaran MOGSEC 2016 di sini, semalam. Status Receiving traffic in past 48 hours. 8 active users right now. See details in real-time traffic reports. Send test traffic Website tracking This is the Universal Analytics tracking code for this property. To get all the benefits of Universal Analytics for this property, copy and paste this code into every web page that you want to track.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Petronas Teliti Syarat Tawaran Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top